• Petra Babulícová

(Ne)prítomní priatelia

Hoci sa už v čase písania tejto recenzie i samotného uvedenia inscenácie divadlá otvárali pre verejnosť, premiéra absolventskej inscenácie hry Alana Aycbourna Neprítomní priatelia prebehla v online priestore. So šiestym ročníkom Cirkevného konzervatória v Bratislave ju režijne a pedagogicky viedla Ingrid Ištóková.


Téma neprítomnosti sa v inscenácii prejavuje vo viacerých vrstvách. Absentuje nielen Margein manžel Gordon a Colinin snúbenec Karol, no oveľa viac chýbajú skutočné city a priateľstvo. Postavy ohovárajú zásadne práve neprítomného kamaráta. Svoje klebety zaobaľujú do predstieraných obáv o toho druhého. V skutočnosti však medzi nimi nie je už dávno žiadny vzťah, ktorý by sa dal čo i len pripodobniť k priateľstvu. To sa prejavuje aj v ich fyzickej nekontaktnosti. Každá javisková postava sa od druhých separuje psychicky i fyzicky. Jediným sceľujúcim elementom je Colin (v pôvodnom texte je Colin muž. Nakoľko však v ročníku boli len dvaja muži, prišlo k zmene pohlavia postavy) v podaní Jany Holkovej, ktorá je spomedzi všetkých hrdinov najúprimnejšia a prirodzene sa so svojimi priateľmi objíma, podáva ruku a pod.


Scénické riešenie je funkčné a jednoduché. Centrom hracieho priestoru je látkový, sivo-zelený gauč, pred ktorým stojí malý drevený konferenčný stolík. Po stranách sedačky sú dve drevené stoličky. Na podlahe leží vzorovaný plyšový koberec. Vpravo za gaučom stojí na začiatku modrý detský hlboký kočík, v ktorom spí Evelynin a Johnov syn. Pred ním je malý okrúhly drevený stolík s lampou a telefónom.


Kostýmy akcentujú najvýraznejšie povahové znaky javiskových hrdinov. Vyzdvihujú ich vonkajškovú uhladenosť a hranú bezchybnosť. Paulovu dominantnosť, ktorá sa miestami menila na „mačižmus“, zdôrazňoval navonok dokonalý kostým pozostávajúci z tmavomodrých tesilových nohavíc, trička rovnakej farby a sivého saka. Na nohách má obuté čierne lesklé šnurovacie topánky. Jeho výzor dotvárali nagélované vlasy. Jeho manželka, Diana, navonok vyzerá ako seriózna, elegantná žena z lepšej spoločnosti v bielej blúzke, bordových nohaviciach a čiernych balerínkach. Pôvabne a decentne pôsobí aj Margeo vo voľnom oranžovom overaly

a sivých lodičkách. Evelynin kostým pozostávajúci z trblietavého topu bez rukávov, krátkej čiernej sukne a čiernych sandálov na vysokom opätku, akcentuje jej snobstvo. John s veľkými čiernymi fúzmi v bielej košeli, veste so sivo-čiernym pikovým vzorom, kockovaným sivým sakom, béžovými nohavicami a hnedými topánkami pôsobil elegantne a zároveň pre množstvo vzorov v niečom komicky. Najväčšmi sa svojím výzorom vymykala postava Colin. Jej kostým pozostával z čierneho priliehavého trička, krátkych sivých nohavíc, čiernych siloniek, dlhých sivých štucní a čiernych čižmičiek motorkárskeho vzhľadu.



Paul v podaní Tomáša Bognára je sebavedomým mužom, ktorý si je vedomý svojho spoločenského postavenia a rád dáva ostatným najavo svoju moc. Chodí vzpriamene, každý jeho pohyb je akoby vopred premyslený. Svoje povýšenectvo akcentuje strohou mimikou tváre

a jemným zdvíhaním hlavy pri rozhovore. Je natoľko presvedčený o svojej dokonalosti, že

s pokojným prejavom v hlase, mimike i pohybe sa s Johnom rozpráva o svojom romániku

s Evelyn. Keď je nervózny, robí dlhé rýchle kroky a snaží sa situáciu upokojiť aspoň navonok. Emočné precitnutie prichádza v momente, keď sa Diana zrúti a on si uvedomí dôsledky, ktoré

na nej ich vzťah zanechal. Následne príde do fyzického kontaktu s Colin, ktorej ruku si priloží

k hlave a dovolí jej pohladiť ho. Bognár zachytil Paulovu zmenu aj v hereckom výraze. Paul už sedí na gauči mierne prihrbený a nesnaží sa na seba strhávať pozornosť.


Lesana Krausková ako Diana na prvý pohľad pôsobí ako elegantná vyrovnaná žena. Spočiatku

je pokojná v hlase i fyzickom prejave. V momente, keď sa dostáva do nervozity, uteká z priestoru, aby ju priatelia nevideli. Po návrate späť sa vždy snaží pôsobiť prirodzene a ponúka svojím hosťom vodu, zrýchľuje kadenciu slov aby zakryla svoj vnútorný nepokoj. V závere však celá jej nahromadená negatívna energia vyjde na povrch a zrúti sa priamo pred priateľmi. Trasie sa, žmolí v rukách spodok blúzky a spomína ako sa tužila v detstve stať policajtkou, no ľudia jej povedala, že ako dievča ňou byť nemôže. Zviazaná sa cítila aj v manželstve a keď pocítila, že ju Paul podviedol s Evelyn, postupne v nej vrú emócie a prevalcujú ju. Z nervozity postupne prejde do hysterického záchvatu, schúli sa do klbka a John ju vynáša z obývačky preč.


Margeo kreuje Linda Kubíčková ako na prvý pohľad márnivú ženu, ktorá miluje nákupy a luxusný život. Neprítomnosť manžela Gordona ospravedlňuje chorobou, no vidno, že nehovorí celkom pravdu. Celý čas je z jej výrazu cítiť pretvárku a zakrývanie skutočných problémov. Nahlas sa smeje a vytvára pocit spokojnej manželky. Všetko sa zmení po Dianinom záchvate. Naoko spokojná Margeo priznáva, že od manžela uteká a nechce sa vrátiť domov. Sadne si vedľa Paula a plače.


Martina Talová je v postave Evelym snobkou, ktorá neustále potrebuje mať svojho manžela

a dieťa pod kontrolou. Tvári sa odmerane a povýšenecky. Románik s Paulom nepovažuje za nič dôležité, ba dokonca Paul v jej očiach klesol. Stará sa hlavne o svoje pohodlie a spokojnosť svojho dieťaťa v kočíku. K Johnovi sa správa skôr ako k sluhovi než k manželovi. Sedí na gauči

s prekríženými nohami a na priateľov pozerá povýšenecky. Pod chvíľou prejde ku kočíku

a maznavo prehovára na syna. Počas návštevy ho ide aj pokočíkovať.

John Jerguša Horvátha sa od ostatných mierne líši zovňajškom i charakterom. Od začiatku sa snaží pôsobiť uvoľnene a vtipne. Na druhej strane, veľmi rýchlo zisťujeme, že je oproti ostatným v submisívnej polohe. Hoci má s Paulom kšefty, je cítiť, viac Paulovu blahosklonnosť než Johnov obchodnícky duch. Horváth od začiatku do konca pracuje s veselým tónom hlasu. Snaží sa pôsobiť uvoľnene, no jeho žoviálnosť je zväčša neprirodzená. V závere John, rovnako ako ostatné postavy, odhalí skutočnú tvár ich vzťahu. Pomenúva nerovný vzťah v manželstve

a označuje svoju rodinu za tú najmrzutejšiu na svete. Vtedy prichádza k oslobodeniu

zo strnulosti a herec sa uvoľní aj v držaní tela.



Najotvorenejšou postavou inscenácie je Colin v podaní Jany Holkovej. Hoci jej zomrel milovaný snúbenec, svoje pocity neskrýva. Keď prichádza do starej partie, je veselá a uvoľnená. Nemá problém svojich priateľov objať a správať sa uvoľnene. Rovnako prirodzene hovorí aj o svojich bolestiach. Vtedy herečka stíši aj prejav svojej postavy. Najsilnejšie sa jej emocionalita prejavuje v scéne, keď uvažuje nad smrťou pri Colin. Ako jediná úprimne ponúka pomoc a empatiu svojim vnútorne nešťastným priateľom, ktorým naoko nič nechýba, no ich vzťahy sú rozvrátené.

Inscenácia Neprítomní priatelia absolventského ročníka Cirkevného konzervatória v Bratislave odhaľuje tému neprítomnosti na viacerých úrovniach medziľudských vzťahov. Ohováranie, pretvárka, utekanie pred úprimnosťou a ľudským kontaktom sú dnes mimoriadne aktuálne. Naše vzťahy sa stali ešte viac virtuálnymi, než boli pred pandémiou. Naživo si často krát nemáme čo povedať, resp. chceme mlčať. Inscenácia vyvoláva rôzne otázky týkajúce sa partnerských vzťahov. Podvedome tušíme, čo sa za nimi ukrýva, no akosi sa bojíme odpovedí.


Preklad: Helena Šmidová Svetelný dizajn: Robo Horňák Réžia a pedagogické vedenie: Ingrid Ištóková


Hrajú

Paul: Tomáš Bognár

Diana: Lesana Krausková

ohn: Jerguš Horváth

Evelyn: Martina Tallová

Margeo: Linda Kubíčková

Colin: Jana Holková


Premiéra: 8.6.2021 o 20.00 Youtube kanál Cirkevného konzervatória v Bratislave

Zdroj fotografií: Facebook Divadelné štúdio 113 Hudobno-dramatické umenie CKBA.

  • Facebook
  • Instagram